Nadruchliwość, nadpobudliwość u dziecka – skąd się bierze i jak sobie z nią radzić?

Nadruchliwość, nadpobudliwość u dziecka – skąd się bierze i jak sobie z nią radzić?

Nadruchliwość czy nadpobudliwość u dziecka rzadko niepokoi rodziców albo otoczenie – najczęściej jest jedynie powodem przypięcia maluchowi łatki „żywego srebra”. Tymczasem może być to pierwszy sygnał świadczącym o zaburzeniu rozwojowym, znanym jako ADHD. Przeczytaj, jakie są objawy nadpobudliwości oraz nadruchliwości i kiedy warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym. 

Nadpobudliwość i nadruchliwość u dziecka – kiedy można o nich mówić?

Rodzicom często trudno jest ocenić, czy kilkulatek jest nadpobudliwy albo nadruchliwy, czy może jego zachowanie jest związane ze zwykłym, typowym dla okresu dzieciństwa, wysokim poziomem energii. W rozpoznaniu mogą pomóc poniższe informacje.

 

Nadpobudliwość u dziecka

Można przypuszczać, że dziecko jest nadpobudliwe, jeżeli:

    • często kończy zdania za kogoś (nie pozwala innym dokończyć),
    • nie potrafi czekać na swoją kolej (np. w zabawie, w kolejce w sklepie),
    • mówi bez zastanowienia, bez refleksji (nie zastanawia się, czy np. urazi kogoś swoją wypowiedzią),
    • przerywa innym,
    • sprawia wrażenie, jakby nie było w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, 
    • rozpoczyna zadania bez całkowitego zrozumienia instrukcji (przez co popełnia błędy na testach i sprawdzianach, np. nie widzi słowa „nie” w zdaniu albo pomija drugą część polecenia),
    • ma trudności z zadaniami wymagającymi długiego skupienia i uwagi,
    • łatwo wpada w złość,
    • reaguje nadmiernie na drobne złośliwości czy zaczepki ze strony rówieśników.

Nadpobudliwość u dzieci może generować również trudności w relacjach rówieśniczych.

 

Nadruchliwość u dziecka

U dziecka prawdopodobnie występuje nadruchliwość, jeżeli:

  • jest ono w „ciągłym ruchu” – wierci się, skacze, biega, podskakuje,
  • nie dopasowuje zachowania do okoliczności mimo ciągłych upomnień i posiadanego doświadczenia (np. wierci się kościelnej ławce, biega w bibliotece),
  • wspina się na meble,
  • jest bardzo gadatliwe, czasem można odnieść wrażenie, że mówi bez zastanowienia,
  • czekając, podskakuje, kręci się, wierci,
  • jego ruchy są chaotyczne, często nieprzemyślane.

Jeżeli dziecko cierpi na ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, będzie można zauważyć u niego również problemy z koncentracją. W praktyce oznacza to, że dziecko:

  • jest wysoce wrażliwe na wszelkie bodźce (reaguje z równym zainteresowaniem na słowa nauczyciela, jak i na świergot ptaków za oknem),
  • błyskawicznie się rozprasza,
  • wydaje się nigdy nie słuchać, co się do niego mówi (np. trzeba powtarzać mu kilkakrotnie, że ma kupić masło i chleb, a ono i tak wróci z pytaniem, co ma kupić),
  • ciągle gubi rzeczy,
  • nie umie pracować bez nadzoru, zapomina o zadaniach domowych,
  • nie może skupić się na zadaniu, które wymaga długotrwałego skupienia,
  • ma problemy z planowaniem aktywności,
  • często zapomina o codziennych, prostych obowiązkach.

Z czego wynika nadruchliwość i nadpobudliwość u dzieci?

Dlaczego właściwie niektóre dzieci są spokojne i reagują na bodźce w adekwatny sposób, a inne zdają się nie panować nad potrzebą ruchu i nie potrafią się na niczym skupić? W świetle aktualnej wiedzy medycznej nie można odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Pomijając czynniki osobnicze (czyli np. zwykłe różnice charakteru), w grę wchodzą obciążenia z okresu płodowego oraz okołoporodowe, urazy głowy, obciążenia genetyczne, nieprawidłowa dieta czy zatrucie metalami ciężkimi. Oczywiście może zaistnieć również sytuacja, że nadpobudliwość i nadruchliwość u dziecka wystąpi mimo braku tych czynników ryzyka.

Co powinien zrobić rodzic, który zauważa nadruchliwość i nadpobudliwość u dziecka?

Nadpobudliwość i nadruchliwość u dziecka to zaburzenia, które zawsze wpływają nie tylko na funkcjonowanie, ale również na samoocenę. Jeśli w grę wchodzą również zaburzenia uwagi (a zatem istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dziecko ma ADHD), o wiele trudniej może mu być w relacjach koleżeńskich czy w nauce.

Z uwagi na powyższe niezwykle ważne jest, aby w przypadku występowania wspomnianych objawów udać się do poradni psychologicznej dla dzieci lub psychiatry dziecięcego, gdzie przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych będzie w stanie wydać opinię. Jeśli u dziecka rzeczywiście zdiagnozuje się ADHD lub nadruchliwość/nadpobudliwość utrudnia mu życie, to warto już na tym etapie rozwoju wyciągnąć ku niemu pomocną, terapeutyczną dłoń.